De kampeerbungalow van Slingerland!

Hoe ontstaat een nieuw product? Je voegt eigenschappen van een aantal bestaande producten bij elkaar en ziedaar, het nieuwe product. Ik heb het over de Slingerland kampeerbungalows van Jacques en Ineke Slingerland. Slingerland Kampeerbungalows is een jong bedrijf. Het is opgericht in 1995 door het echtpaar Jacques en Ineke Slingerland. Aanvankelijk startten ze met de verhuur van de door henzelf ontwikkelde kampeerbungalows. Eerst aan recreatieondernemers, nu in 1998 voor het eerst aan particulieren, vakantiegangers zoals u en ik dus.

Het idee voor de kampeerbungalow ontstond in 1994 tijdens een weekje kamperen op een camping in Castricum aan Zee. De Slingerlands raakten gecharmeerd door de zogenaamde tenthuisjes. De eenvoud ervan en de relatieve luxe die ze op hetzelfde moment toch ook boden ten opzichte van bijvoorbeeld een tent sprak ze enorm aan. Het werd hun droom om deze huisjes te produceren. Ze zouden wellicht met isolatie zelfs geschikt te maken zijn voor wintersportgebieden. Het idee was geboren, nu nog de uitvoering. Ze zochten contact met timmerfabrieken. Ze bezochten beurzen en verzamelden informatie over bouwmaterialen. Het moest gemakkelijk op te bouwen zijn, verplaatsbaar, eenvoudig op te slaan en ruim genoeg voor 4 en eventueel voor 5 personen. In 1995 was het zover. In de zomer werd een prototype van het zeshoekig huisjes gebouwd.Tijdens de daaropvolgende winter werd er aan de inrichting gewerkt. Ook de inventaris moest demontabel zijn. Het huisje bleek verrassend ruim.

Kampeerbungalow

Het ging niet vanzelf, maar in maart 1996 was de kampeerbungalow geboren. Een romantisch ogend, zeshoekig, onderhoudsarm, houten kampeerhuisje met een dak van sterk lichtdoorlatend zeildoek.Wat opvalt is de enorme ruimte op het relatief kleine oppervlak van 24 vierkante meter. Het interieur is eenvoudig maar kleurrijk en vooral gezellig. Voor een comfortabele vakantie lijkt alles aanwezig. In 1996 worden de eerste vier kampeerbungalows verhuurd in Castricum aan Zee. Het product moest getest worden door de doelgroep, het jonge gezin. Tegelijkertijd werd er door middel van een enquĂȘteformulier rechtstreeks marktonderzoek gedaan onder deze kampeerbungalowgasten. De verhuur werd een succes, de gasten, zowel gezinnen als stellen, waren erg enthousiast.Juist de combinatie van eenvoud en luxe die de kampeerder zo eigen is, bleek de aantrekkelijke factor. Het verblijf in een kampeerbungalow werd als praktisch, ruim, comfortabel en romantisch ervaren. Toen Jacques en Ineke Slingerland gesterkt door deze goede ervaringen hun bungalows onder de aandacht van de recreatieondernemers brachten, merkten ze dat veel van hen sceptisch waren, aldus het echtpaar. De vakantieganger zou meer luxe eisen, het tentdoek zou niet lang genoeg mee gaan, het werd vast een concurrent van de trekkershut en nog een paar van die tegenwerpingen. Toch blijkt in de praktijk dat deze argumenten niet lang stand houden. Heel veel vakantiegangers zijn helemaal niet uit op zoveel mogelijk luxe, juist een tikje simpel kan meer vakantiegevoel geven als de doodgewone luxe van alledag. Het dak - niet van tentdoek, maar van zeildoek (vrachtwagenkwaliteit) - is heus heel sterk en bovendien sfeervol door de bijzondere lichtinval en het geluid van (eventuele) regendruppels. Er is een soort natuurlijke balans tussen eenvoud en luxe. En een concurrent van de trekkershut blijkt het ook al niet te zijn. De trekker wil van plaats naar plaats reizen, de kampeerbungalowgast wil dit juist niet. Die wil de vakantie op dezelfde plek doorbrengen en een klein beetje comfort met het oog op de kinderen. Eerder kan de kampeerbungalow als concurrent worden gezien van de stacaravan, Hoe het ook zij, de kampeerbungalow kan heel goed naast andere accommodatievormen bestaan. Voor elk wat wils. Van de recreatieondernemers die de bungalow gingen bekijken, bezweken de meeste van hen voor de charme (en de prijs) van dit vriendelijk ingerichte en verrassend ruime onderkomen. Gelet op de positieve reacties van de campinghouders na een goed eerste seizoen met deze nieuwe huisjes, ziet Slingerland Kampeerbungalows de toekomst met vertrouwen tegemoet.

Ruimer

Sinds half maart is er ook een ruimere versie (32 vierkante meter), die bedoeld is als zespersoons kampeerbungalow. Een demontabel huisje van gedeeltelijk gerecycled kunststof en vast dak is in ontwikkeling. Deze is niet zo-zeer als recreatiemiddel bedoeld, als wel voor meer permanente toepassingen. In de loop van 1998 zal ook die op de markt worden aangeboden.

Afkomstig van de website van Slingerland Kampeerbungalows. "http://www.kampeerbungalows.nl/Pers-De_kampeerbungalow_van_Slingerland.html"
Verhuur
Hulpmiddelen
Persoonlijk