'Grapje' groeit uit tot bedrijf van formaat

In 1994 deed Ouderkerker Jacques Slingerland min of meer voor de grap mee aan de Ondernemersplancompetitie Breaking Out van de Amsterdamse Kamer van Koophandel. Zijn idee voor de verhuur van kampeerbungalows, een kruising tussen een tent en een vakantiehuisje, bleek goed voor de tweede prijs. Na vijf jaar noeste arbeid gbegint de onderneming hem en zijn vrouw Ineke nu wel erg veel werk op te leveren. "We hebben niet echt de ambitie door te groeien naar een bedrijf met vijf man personeel. Het moet wel leuk blijven."

'Grapje' groeit uit tot bedrijf van formaat

Stukje bij beetje wint de 'kampeerbungalow' (het woord is gedeponeerd) in Nederland aan naamsbekendheid. De uniform ingerichte zeshoekige houten huisjes met een puntdak van zeildoek zijn reeds op twintig campings te vinden. ,,En het worden er elk jaar meer," weet Jacques Slingerland (47). Vijf jaar geleden kwamen hij en zijn vrouw Ineke (44) op het idee voor de kampeerbungalow toen ze op camping Bakkum een tenthuisje zagen. „We vonden het een grappige manier van kamperen. Later hebben we zo'n huisje gekocht."

Het opzetten en afbreken van het tenthuisje bleek echter veel te veel werk. Dat moet sneller kunnen, dacht het Ouderkerkse stel, en zo ontstond het idee voor de supersnel demontabele en multifunctionele kampeerbungalow. Min of meer voor de grap zette Jacques het idee op het deelnameformulier van de ondernemersplancompetitie Breaking Out van de Amsterdamse Kamer van Koophandel.

„Tot onze eigen verbazing werden we uit honderd inzendingen bij de eerste zes gekozen," aldus Jacques. „Uiteindelijk eindigden we op een gedeelde, tweede plaats. Voor ons was dat een enorme stimulans. Door die prijs zijn we ook werkelijk aan de slag gegaan met het idee. Pas toen heb ik een echt ondernemersplan geschreven."

Jacques hield zich vooral bezig met de cijfertjes en de commercie, zijn vrouw Ineke verzorgde de technische kant van het verhaal. Het bleek de ideale combinatie, al was het in de eerste jaren wel sappelen. „We hebben keihard moeten werken," herinnert Ineke zich. „Soms wel een beetje te hard."

In 1995 was het prototype klaar, een jaar later stonden de eerste huisjes op camping Bakkum. „Eigenlijk was dat voor ons nog marktonderzoek," legt Ineke uit. „We hadden natuurlijk helemaal geen ervaring in de recreatiebranche," vult Jacques aan. Het houten huisje, vervaardigd uit speciaal geïmpregneerd hout met Komo-keurmerk, bleek echter aan te slaan. „Je kunt zeggen dat we een gat in de markt hebben ontdekt," aldus Jacques. De kampeerbungalow is een stuk gerieflijker dan een tent en veel ruimer dan een caravan. Door het gebrek aan een uitgebouwde douche en toilet blijft echter het idee van kamperen behouden. Die keuze is heel bewust. „Anders zou de prijs veel hoger uitvallen," stielt Jacques. Een kampeerbungalow voor vier personen is al verkrijgbaar vanaf tienduizend gulden.

'We doen het niet om alleen maar veel geld te verdienen'

Het bouwpakket van hout en zeildoek is in drie uur getransformeerd tot bungalow. Als de ondergrond waterpas is, dan kan het zelfs nog sneller. En afbreken duurt minder dan een uur. Voor klandizie richt het echtpaar Slingerland zich vooral op campingeigenaren. Ineke: „In principe richten we ons op de verkoop. In Bakkum doen we ook de verhuur. Dat is onze proeftuin met inmiddels acht huisjes."

De kampeerbungalow wordt aangeleverd met complete inventaris ('van kachel tot en met koffiemaatschepje'). Leeg opleveren kan echter ook. Jacques: „Op de naturistencamping in Brielle hebben we drie zespersoonshuisjes aan elkaar gekoppeld. Die doen nu voor een periode van drie jaar dienst als bistro. Daarna zullen ze waarschijnlijk plaatsmaken voor een permanent onderkomen van steen. De campingeigenaar kon daar nu nog geen bouwvergunning voor krijgen. Wat dat betreft verkeren kampeerbungalows nog in een grijs gebied. Het is niet duidelijk of er een vergunning voor nodig is." Aan particulieren wordt ook verkocht, maar dat is slechts 10 procent van de totale omzet. Inmiddels is het echtpaar Slingerland ook buiten de landsgrenzen actief. „In België zijn we nog bezig, maar Frankrijk heeft zichzelf al aangediend," zegt Jacques verheugd. Op een camping in de buurt van Dijon zijn de zeshoekige houten huisjes al gesignaleerd.

Het 'grapje' van 1994 is inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf van formaat. Toch denken Jacques en Ineke Slingerland niet aan het in dienst nemen van personeel. „Daar zijn we wat huiverig voor," aldus Ineke. „We besteden liefst zo veel mogelijk uit." De materialen worden kant en klaar geleverd door een timmerfabriek en een zeilmakerij. Ook demontage geschiedt door derden. De inrichting van de huisjes wordt door de Slingerlanden zelf gedaan. Ook het schoonmaken van de verhuurde bungalows in Bakkum blijft in eigen handen. „Dat moet gewoon goed gebeuren," zegt Ineke. „Misschien zijn we te perfectionistisch ingesteld. Maar de onderneming is een beetje ons kind. Al het nu wel erg veel werk. Jacques: „We stellen ons we de vraag: hoe groot willen we worden? We hebben niet de ambitie door te gaan naar een bedrijf met vijf personeel."

Juist het persoonlijk contact met de huurders van de kampeerbungalow vindt de Ouderkerker het leukst. "Als mensen tevreden zijn geeft dat een enorme voldoening. Dat zou ik niet willen missen. We kunnen nu goed leven van ons bedrijfje. Maar we doen het niet om alleen maar veel geld te verdienen. Het moet wel leuk blijven."


Henk Spee

Afkomstig van de website van Slingerland Kampeerbungalows. "http://www.kampeerbungalows.nl/Pers-Grapje_groeit_uit_tot_bedrijf_van_formaat.html"
Verhuur
Hulpmiddelen
Persoonlijk