'Kampeerbungalow een leuk product'

Het overkomt iedereen wel eens. Je ontdekt een gat in de markt. Na maanden nadenken, fantaseren en puzzelen sterft het idee een zachte dood bij gebrek aan geld, tijd en doorzettingsvermogen. Of het idee is niet zo origineel als de bedenker dacht dat het was.

Jacques en Ineke Slingerland uit Ouderkerk aan de Amstel hadden in 1994 een idee. Ze kampeerden die zomer met hun kinderen op de beroemde camping Bakkum in de duinen van Castricum en ontdekten er honderden ouderwetse, witte tenthuisjes: houten vloer, houten wanden en een dak van zeildoek.

Veel huisjes stonden te koop. De eigenaars hadden liever een stacaravan. De reden werd duidelijk toen ze een tenthuisje overnamen om het uit te proberen. Tegen de winter moest het worden afgebroken en dat was een karwei waar ze met zijn vieren uren mee bezig waren.

Zo'n leuk, klein huisje moest toch eenvoudiger van constructie kunnen zijn, vonden ze. Dat steunde hen in het idee om dergelijke huisjes zelf op de markt te brengen, maar dan in een moderne versie.

Achteraf denkt Ineke Slingerland dat ze nooit zouden hebben doorgezet als haar echtgenoot niet een wedstrijdformulier had liggen van de Kamer van Koophandel in Amsterdam. De Kamer organiseerde een competitie. Wie schreef een goed ondernemingsplan voor een denkbeeldig product.

Jacques Slingerland werkte het idee uit en stuurde het in. 'Het was eigenlijk een grap', zegt Ineke Slingerland. Tot onze verbazing werden we een paar wekenlater gebeld met de mededeling dat ons plan was genomineerd. Van de honderd inzendingen hoorde het bij de beste zes.'

Dat ene telefoontje deed wonderen. In de maanden die volgden, waren ze om beurten nog wel eens somber, maar ze wisten dat hun idee geen droom was. Nog een eindeloze reeks obstakels verder waren de eerste huisjes klaar. Nu staan er zo'n veertig bij campings in bijna heel Nederland.

Het zijn zeshoekige huisjes. 'Kampeerbungalows' hebben Ineke en Jacques Slingerland ze gedoopt. Ze bieden plaats aan vier vakantiegangers, al staan er inmiddels in Zeeland twee die ruimte hebben voor zes personen. Ze zijn compleet ingericht en er zit in het keukenblok zelfs een kraan.

'De tendens dat de vakantieganger steeds meer hecht aan comfort, geldt niet voor iedereen', zegt Ineke Slingerland. 'Een grote groep doet in de vakantie graag afstand van de luxe van thuis, nog los van het feit dat niet iedereen bereid is om duizend gulden per week neer te tellen voor een vakantieverblijf.'

Voor een kampeerbungalow betaalt een gezin gemiddeld zeshonderd gulden in het hoogseizen en daarbuiten ruim de helft. Het huisje biedt de knusse sfeer van een tent, maar het comfort ligt een graadje hoger en de huurder hoeft niet te slepen met tent plus uitrusting. Ideaal voor gezinnen met kinderen.

Voor de consument is het volstrekt onbelangrijk dat het huisje gemakkelijk is op te zetten en af te breken. Voor de campinghouder wel. Hij kan een kampeerbungalow in een paar uur opbouwen of afbreken. En anders dan een caravan is een houten huisje geen dissonant in het landschap.

De kampeerbungalow begint ingeburgerd te raken. Jacques en Ineke Slingerland verwachten volgend jaar een behoorlijke reeks orders van campinghouders. Hun organisatie, de Recron, zou het niet verbazen. Ivo Gel-sing, bedrijfsconsulent van de Recron in Gelderland: 'Ik vind het een leuk product.'


Theo Nijenhuis

Afkomstig van de website van Slingerland Kampeerbungalows. "http://www.kampeerbungalows.nl/Pers-Kampeerbungalow_een_leuk_product.html"
Verhuur
Hulpmiddelen
Persoonlijk