Kamperen in een bungalow

Ondernemer van de maand

"Min of meer voor de grap" namen Jacques en Ineke Slingerland in 1994 deel aan de ondernemingsplan-competitie Breaking Out van de Kamer van Koophandel van Amsterdam. In "een weekendje" stond hun idee voor de 'kampeerbungalow', een kruising tussen tent en vakantiehuisje, op papier. Tot hun stomme verbazing sleepten ze er de tweede prijs mee in de wacht. De grap werd in één klap bloedserieus.

Op camping Bakkum in Castricum aan Zee leggen Jacques (47) en Ineke (44) Slingerland de laatste hand aan de inrichting van hun geesteskind: de kampeerbungalow. Er staan er acht op dit immens grote kampeerterrein. De Slingerlands verhuren deze zelf aan particulieren. "In principe richten we ons op de verkoop, met name aan campingeigenaren. Dit is onze proeflocatie", vertelt Jaeques. Ineke: "Door de verhuur doen we zelf ervaring op met de gasten. Op deze manier komen we er het beste achter wat zij willen." De kampeerbungalow - "die naam is gedeponeerd" - is een zeshoekig huisje voor vier of zes personen, gemaakt van geïmpregneerd hout (met KOMO-keur) maar met een puntdak van zeil. Compleet ingericht met keuken, slaapkamer(s), stromend water en elektriciteit. Maar, heel bewust, zonder douche en toilet. "Het moet wel kamperen blijven", zegt Ineke. "De kampeerbungalow moet je zien als een luxe, houten bungalowtent. Met douche en toilet zou het een te eenvoudig huisje zijn." Het idee ontstond tijdens hun eerste kampeervakantie, op camping Bakkum. Daar ontdekten Jacques en Ineke het bestaan van de witte tenthuisjes die je ook op het strand nog wel eens tegenkomt. Maar gemaakt worden ze allang niet meer. Ineke was er direct van gecharmeerd: "Een tent vond ik toch teveel behelpen en een huisje van Center Parcs, dat is niks voor mij." Het echtpaar uit Ouderkerk aan de Amstel kocht zelf zo'n tenthuisje, maar kwam er al snel achter waarom zoveel eigenaren ze liever inruilden voor een stacaravan. Elk najaar moeten ze worden afgebroken en "dat bleek een heidens karwei, waar we met zijn vieren een hele dag mee bezig waren", aldus Jacques.

Een tenthuisje in een nieuw, modern jasje, maar dan als 'bouwpakket'. Met twee man binnen twee uur eenvoudig op te zetten en weer af te breken. Dat zou toch veel campinghouders moeten aanspreken. En hoe ideaal zou een kampeerbungalow niet zijn voor al die jonge gezinnen die wel houden van kamperen, maar niet willen slepen met tent en uitrusting? En die bij nat weer – niet ondenkbaar in Nederland – toch ook graag droog en warm willen zitten? Die gedachten lieten het stel niet meer los. Zonder de hoge notering in de Breaking Out-competitie hadden ze zich er evenwel nooit aan gewaagd. Jacques: "Die wedstrijd was voor ons dé stimulans om er serieus mee aan de slag te gaan." De eigen onderneming, altijd al de stille wens van Jacques, liet nog tot l januari 1998 op zich wachten. De tussenliggende periode was een moeizame. Elke vrije minuut – Jacques werkte nog als bedrijfskundige voor een multinational in de chemie, Ineke volgde in deeltijd de studie HBO-V-ging op aan het uitdokteren van de juiste vorm. "We hebben heel wat hobbels moeten nemen voordat het prototype gereed was. En voordat we een voet tussen de deur kregen bij campinghouders. We hebben ons meer dan eens afgevraagd waar we in vredesnaam aan waren begonnen. Maar we konden niet meer stoppen, dat konden we voor ons geweten niet verantwoorden. We geloofden heilig in dit product." En terecht, zo blijkt. Vorig jaarstonden er al zo'n zestig kampeerbungalows (vanaf ƒ10.000 per stuk) op campings in heel Nederland. Dit jaar, zo venvacht Jacques, wordt de grens van de eerste honderd bereikt. Waar de groei eindigt, weet hij niet. Hij weet wel dat de kampeerbungalow "een gat in de markt is." "De reacties van zowel gasten als campinghouders zijn erg enthousiast. Bovendien zijn er zoveel toepassingsmogelijkheden. De kampeerbungalows kunnen al dan niet geschakeld ook worden gebruikt als receptie, recreatieruimte, groepsaccommodatie, noem maar op. Die vraag krijgen we ook steeds meer." Februari, maart en april zijn voor Jacques en Ineke de drukste maanden. Dan moeten de kampeerbungalows worden opgebouwd en ingericht; daarna kunnen de meeste permanent blijven staan. De verkoop concentreert zich in het najaar en de winter, als de campings gesloten zijn. Die seizoenspieken in het werk zijn er mede de oorzaak van dat Jacques en Ineke "huiverig" zijn om personeel aan te nemen. "We besteden het werk liever uit. Voor de fabrikage hebben we een samenwerkingsverband met een timmerbedrijf en een zeilmakerij. Voor de opbouw kunnen we een beroep doen op een vast montageteam", zegt Jacques.

"We vinden het prima, zoals het nu gaat", vult Ineke aan. "We leven lekkeren het is heerlijk om met zijn tweeen te werken. Wij vullen en voelen elkaar gued aan. Het commerciële deel en de cijfertjes zijn voor Jacques, het technische gedeelte en de vormgeving zijn voor mij. Zonder de een zou de ander dit niet kunnen." Jacques: "De vrijheid van het zelfstandig ondernemerschap, en de genoegdoening die het geeft als je eigen werk succes oplevert, daar doen we het voor. Groot en rijk worden is niet het doel, het is eerder een mogelijkheid."


Mieke Ripken

Afkomstig van de website van Slingerland Kampeerbungalows. "http://www.kampeerbungalows.nl/Pers-Kamperen_in_een_bungalow.html"
Verhuur
Hulpmiddelen
Persoonlijk