RecreaTech voor het eerst in Jaarbeurs

Recreatech voor het eerst in Jaarbeurs

Van 19 tot en met 22 januari is de RecreaTech voor het eerst als aparte vakbeurs in het Jaarbeurscomplex in Utrecht gehouden. Voordien was het een combinatiebeurs met Splash in het Ahoy' complex in Rotterdam. Gelijktijdig werden in Utrecht de vakbeurzen Sfeer en IJzerwaren / DHZ en de tuinbeurs VTB gehouden.

Verplaatsing van de RecreaTech van Rotterdam naar Utrecht is naar de mening van de redactie van SRM geen goede zet geweest. Weggestopt achterin één van de grote Jaarbeurshallen was de beurs tussen de andere grotere beurzen bijna niet meer terug te vinden. Op de laatste dag dat wij de beurs bezochten, was er nauwelijks sprake van enige activiteit, weinig bezoekers en rondhangende standhouders bepaalden het beeld.

Voor wat betreft deelnemende bedrijven uit de sportwereld, die waren er nauwelijks. Welgeteld drie bedrijven hebben we gezien: Ubink Sportvelden, Desso DLW en Kroesen Sports.

In totaal hebben zo'n 82 bedrijven een standje bemand.

Enkele standhouders hebben zich tegenover de redactie behoorlijk negatief over de organisatie, Amsterdam RAI, uitgelaten; "op deze manier zouden ze nooit meer aan RereaTech deelnemen".

Trends

Een aantal vakmensen uit de recreatiebranche signaleerde de trends op het gebied van recreatievoorzieningen, zwembaden en speeltoestellen. Opvallend daarbij is dat zowel speeltoestellen als zwembaden steeds meer kleur krijgen. Zwembaden worden omgetoverd tot complete sfeerbaden, bijvoorbeeld met een Caribean-uitstraling.

Een tweede, daarbij aansluitende, trend is dat steeds meer kwaliteit in de moderne recreatieparken geboden wordt. Dat moet ook wel want de consument is heel veeleisend geworden. Vooral op hygiënisch gebied scoort 'schoon' heel hoog. Eigenlijk de normaalste zaak van de wereld, maar in het verleden werd er op dit gebied nog wel eens met de pet naar gegooid. Verder willen recreanten steeds meer ruimte om de caravan of bungalow. Honderd tot honderdvijftig vierkante meter wil de recreant het liefst, terwijl men vroeger genoegen nam met zo'n zeventig vierkante meter.

Tenslotte een derde trend is het ontstaan van steeds meer samenwerkingsverbanden tussen recreatie-ondernemingen cq. bungalowparken. Ook samenwerking tussen recreatie-ondernemers en boeren, gemeenten, natuurorganisaties, etc. komt steeds beter van de grond. Belangrijk voor recreatie-ondernemers is ook dat ze nu inspelen op de mogelijkheden die Internet biedt. Steeds meer consumenten weten de weg op Internet en willen informatie kunnen opvragen voor toeristische bestemmingen en/of boekingen opgeven. Kortom, een uitdaging voor de actieve en trendbewuste ondernemer.

Weinig noviteiten

Eén van de weinige noviteiten tijdens RereaTech was de kampeerbungalow. Het is een zeshoekig, demontabel, onderhoudsarm houten vakantiehuisje met een dak van lichtdoorlatend zeildoek. Het is door twee personen in twee tot drie uur op te bouwen. Een fundering is niet nodig. De kampeerbungalow is geschikt voor vier tot vijf personen en kan compleet met inrichting geleverd worden. Het is ook mogelijk huisjes onderling te schakelen. Behalve als vakantiehuisje kan de kampeerbungalow gebruikt worden als activiteitenruimte, receptie, winkeltje, kinderopvangplaats, etc. De kampeerbungalow is ontwikkeld door Slingerland Kampeerbungalows uit Ouderkerk aan de Amstel, tel. 020 496 85 00.

Afkomstig van de website van Slingerland Kampeerbungalows. "http://www.kampeerbungalows.nl/Pers-RecreaTech_voor_het_eerst_in_Jaarbeurs.html"
Verhuur
Hulpmiddelen
Persoonlijk